Besøg på Fendt fabrikken onsdag den. 23 marts 2016

Her kommer lig et lille referat fra Fendt Klub Danmarks besøg til Fendt fabrikken i Påsken 2016.

2016-03-23 09.58.10

Turen har været under planlægning længe, og det endelige deltagerantal blev ikke mindre end 27 campingvogne, og 5 personer der fløj eller kørte selv uden campingvogn. Så i alt var 58 personer tilmeldt turen til Mertingen.

Desværre var den campingplads vi valgte ikke særligt imødekommende, og noget så simpelt at få adgang til deres restaurant, så vi havde et lokal til fælles hygge var ikke noget de kunne tilbyde. De var bare på tværs!

Det var lidt synd for sammenholdet at der ikke var mulighed for at kunne samles om aftenen. Men det har vi lært af og det komme ikke til at ske igen!

Derudover havde de frækheden at kræve forudbetaling for overnatningerne fra alle!

Det positive ved at arrangere noget for en flok glade “Fendt” campister er, at de lade sig ikke gå på af sådanne bagateller, alle havde højt humør og der blev hygget på kryds og tværs.

Vi måtte desværre også aflyse nogle arrangementer, da der var noget længere booking frist end vi havde indlagt i vores tilmeldinger, så det skal også optimeres til næste arrangement.

Nå så til selve besøget på Fendt fabrikken som jo var højdepunktet for turen. På grund af den store tilmelding blev det nødvendigt at dele os i 2 grupper, hvor vi så mødtes til en fælles frokost sponsoreret af Fendt…… En rigtig god wienersnitzel.

Desværre måtte vi ikke tage billeder under rundturen, men jeg (og jeg tror jeg taler på vegne af mange) var dybt imponeret over strukturen, kvaliteten og opbygningen i deres produktion og lager.

I produktionen startede rundturen med opbygningen af siderne, hvor yderplade, isolering og indervæg blev limet sammen. Hvorefter alle vinduer, døre og profil blev bearbejdet på en CNC fræser med millimeter nøjagtighed.

En lille oplysning som var interessant var, at ca 50% af en komplet campingvogn kommer fra underleverandører, som jo naturligvis også er underlagt Fendt’s høje kvalitetskrav.

Fra produktion af sider til opbygning af vognen, som foregik på en form for manuel transfer line (manuelt fordi vognen blev skubbet fra station til station by manpower), startende med montering af undervogn på bund, derefter sider, bagende, tag osv. Det så helt vildt ud når et sjak gik i gang med at montere deres del af vognen, alle vidste hvad de skulle hvor og hvornår, og alt foregik i et roligt og anstændigt tempo. Der var styr på tingene.

Omkring kvalitetssikring var det første der skete efter vognen flyttede station, at det næste sjak kontrollerede alt hvad det forrige havde lavet, og var der noget de ikke kunne løse selv blev formanden tilkaldt. For der bliver ikke givet køb på kvalitet!

Da vi stod for enden af opbygnings linen, så vi nogle vogne med et underligt modelnavn ingen af os før havde set, og det viste sig at være vogne specielt produceret til sigøjner. Og sigøjner er en kæmpe kunde hos Fendt, og vigtig fordi deres krav til en campingvogn er meget høje da de jo bo i vognen hele året, og den udvikling de påvirker gavne jo alle os andre Fendt ejer. Der var også nogle andre interessante historier omkring sigøjnerne, som jeg vil opfordre alle Jer der ikke var med på turen til, at få fortalt af nogle af dem der var med.

Så en veloverstået tur til Fendt, hvor jeg lige vil benytte lejligheden til, at takker Ib og Lars fra Campex, som udover at muliggøre turen også stod for oversættelsen på rundvisningen. En stor tak til Ole Jensen som trak et kæmpe læs som bestyrelsens fortrop. Og endelig er stor tak til alle Jer deltager for, at bevare et højt humør på trods af nogle små knaster undervejs.

Her er lige et gruppebillede af alle de glade deltager

Gruppe billede Fendt besøg 2016

 

Skriv et svar